pirmdiena, 2015. gada 25. maijs

Džons Grīns "PAPĪRA PILSĒTAS"

Biju tik ļoti sajūsmināta par Džona Grīna iepriekšējām grāmatām, ka ar nepacietību gaidīju arī "Papīra pilsētas", un šis darbs nelika man vilties. 

"Papīra pilsētas" ir aizraujošs stāsts par diviem jauniešiem - Kventinu Džeikobsenu un Margo Rotu Špīgelmani. Kādu nakti Margo aicina Kventinu spriedzes pilnā atriebības piedzīvojumā, un puisis uzreiz piekrīt. Nākamajā dienā izrādās, ka Margo ir pazudusi. Kur viņa ir? Vai Margo vēl ir dzīva? Kventins vēlas uzzināt atbildes uz šiem jautājumiem, tāpēc vairāku nedēļu garumā meklē dažādas norādes, kur meitene varētu būt... Vai Kventins atradīs savu bērnības draudzeni un meiteni, kurā ir noslēpumaini iemīlējies?




"Papīra pilsētas" ir diezgan līdzīga citām šī autora grāmatām - noslēpumaina, aizraujoša un atziņu un metaforu pārpildīta -, un varbūt tieši tāpēc šī ir mana otra mīļākā Grīna grāmata uzreiz pēc "Mūsu zvaigžņu vainas". 

Šķiet, vienīgā lieta, kas man nepatika, bija tās līdzība ar "Meklējot Aļasku", taču arī pie tā drīz vien pieradu un neievēroju. Tagad gan jāķeras klāt lietām, kas mani tik ļoti uzrunāja:

  • Varoņi. Varētu teikt, ka ikviens varonis šajā grāmatā bija patiešām īsti un ticami. Harismātiskā un populārā Margo Rota Špīgelmane, mierīgais Kventins Džeikobsens, kurš ir gandrīz vai Margo pretstats,  un viņiem apkārt esošie varoņi - gan Kventina draugi, gan jauniešu vecāki. 
"Vienmēr biju domājis, ka ienaidnieki ir tikai nozīmīgiem cilvēkiem. Vēsturiski Vācijai ir bijis vairāk ienaidnieku nekā Luksemburgai. Margo Rota Špīgelmane bija Vācija un Lielbritānija, un Amerikas Savienotās valstis, un cariskā Krievija. Es esmu Luksemburga - vienkārši sēžu savā nodabā, ganu aitas un jodelēju."


"Mums katram bija sava Margo, un ikviena no tām bija vairāk spogulis nekā logs."

"Esmu nodzīvojusi šeit astoņpadsmit gadus, bet nekad dzīvē neesmu sastapusi kaut vienu cilvēku, kuram rūpētu kas būtisks."

  • Problēmas. Grāmatā bija parādītas tiešām dažādas problēmas, kas jauniešiem šajā dzīves posmā ir svarīgas. Gan attiecības skolā, gan krāpšana, gan nesaskaņas ar vecākiem, ko ļoti labi raksturo šis citāts:
"Dažiem cilvēkiem - parasti meitenēm - ir tik brīvs gars, ka viņi ne visai labi saprotas ar vecākiem. Šie jaunieši ir kā aukliņā piesieti hēlija baloni. Tie stiepj un stiepj auklu, un tad kaut kas notiek un aukla tiek pārrauta, un tie vienkārši aizlido projām. Un varbūt tu to balonu vairs nekad neredzēsi."


Nevarētu teikt, ka arī es esmu kā hēlija balons, varbūt man ir vienkārši bail aiziet pavisam, taču aizbraukt uz kādu mēnesi vai trim, es noteikti varētu un pat gribētu, tikai vajag visu izplānot - un šeit nu atkal jāņem piemērs no Margo, kura mēdza izplānot pilnīgi visu, kura izgudroja tādus mājienus par savu atrašanās vietu, ka tikai turies! 

"Mājieni. Vienmēr kaut kādi mājieni. Dienā, kad Margo aizbēga uz Misisipi, viņa bija ēdusi burtiņu zupu un atstājusi šķīvī četrus burtus - M, I, S, P. Margo bija vīlusies, ka mēs neatšifrējām viņas vēstījumu. "

Turklāt šajā gadījumā Kventinam vajadzēja tikt galā ar daudz sarežģītāku mīklu par burtiņiem šķīvī. 

  • Metaforas. Džons Grīns patiešām ir metaforu ģēnijs. Jau nosaukums "Papīra pilsētas" ir īsta metafora, par kuras atšifrēšanu gudroju visu grāmatu, un tikai dažas dienas pēc izlasīšanas apjēdzu, ko autors patiesībā ir gribējis teikt. 
"No šejienes nevar redzēt rūsu vai saplaisājušu krāsu, vai vēl kaut ko, toties var pateikt, kāda pilsēta ir īstenībā. Var redzēt, cik tā ir nepatiesa. [...] Tā ir papīra pilsēta. [...] Un visi tie papīra cilvēki, kas dzīvo savās papīra mājās, sadedzina savu nākotni, lai sasildītos. [...] Visi ir pārņemti ar lietu iegūšanas māniju. Bet visas šīs lietas ir papīra plānumā un papīra trauslumā. Un cilvēki arī. "



  • Ceļojums. Pēdējā grāmatas daļā stāstīts par ceļojumu, ko Kventins veic ar saviem draugiem - Radaru, Benu un Leisiju -, meklējot Margo. Manuprāt, šī daļa bija vajadzīga tāpēc, lai parādītu Kventinam un lasītājiem vēl vairākas būtiskas atziņas - kas ir īsti draugi, kāda ir jēga kaut ko darīt, un kā nepadoties, pat ja tev notiek tāpat kā Kventinam ar milzīgo govi uz šosejas un gandrīz vai bojāeju.

Vēl šis darbs bija ļoti amizants. Varētu teikt, ka tā ir viena no smieklīgākajām grāmatām, kādu esmu lasījusi. 

Kopumā šī ir grāmata ne tikai jauniešiem. "Papīra pilsētas" ir atziņu pārpildīta, tā rosina padomāt par mūsu dzīvi, par to, kādā sabiedrībā dzīvojam, par to, kā patiesībā jūtas pusaudži un kāpēc viņi veic tik ārprātīgas darbības. Varbūt vaina nav tikai viņos? Varbūt vaina nemaz nav viņos? 


Nu ko, tagad esmu izlasījusi visus Grīna pagaidām izdotos darbus, atliek vien gaidīt kaut ko jaunu!

9/10

1 komentārs:

  1. Katru dienu kļuva par cīņu, kad uzzināju par mana vīra lietu. Es nevarēju ēst, gulēt, strādāt vai kaut ko darīt, nedomājot par to. Mūsu laulība bija uz sliekšņa beidzas, es varētu justies tā. Es nolēmu izmēģināt mīlas burvestību Dr. Obodo kad es atklāju savu informāciju tiešsaistē, un es sāku gaidīt, lai redzētu rezultātus.

    Mazāk nekā vienu dienu viņš pilnīgi mainīja savu attieksmi pret mani un pārtrauca lietu tajā pašā dienā.

    Paldies tik Tik Tik Tik daudz Dr. Obodo. Tu esi pārsteidzošs!!ja jums nepieciešama palīdzība, sazinieties ar Dr.Obodo via
    E-pasts : templeofanswer@hotmail.co.uk
    Whatsapp: +(234) 815 542548-1

    AtbildētDzēst